Avantura izrade gitare
Moderators: dejankuki, Trooper, Nedalm
-
- Posts: 58
- Joined: 24 Oct 2007, 21:58
- Location: Beograd, uzi centar i Zvezdara
Nakon dosta isprobavanja kvaliteta raznih lakova (naše tržište je zona sumraka) konačno sam krenuo s finišem.
Za sada sam naneo dve ruke nitro temelja a nakon toga će uslediti zavšni akrilni finiš.
Ovo mi se pokazalo kao akustički jako dobro za razliku od poliuretana koji prilično "umrtvljuje" drvo.
Nakon prvog sloja nitra gitara je brušena 400, 600, 800 a onda je usledila druga ruka.
Prednja strana:

Zadnja strana:

Naravno, to isto i sa vratom:


Sada sve ovo treba da dobro odstoji kako bi se nitro potpuno osušio a onda, naravno, brušenje pa finale akrilom.

Gledaću da za vreme sušenja završim sve što je potrebno od elektronike i sitnih estetskih stvarčica (poklopci, kapice...).
Za sada sam naneo dve ruke nitro temelja a nakon toga će uslediti zavšni akrilni finiš.
Ovo mi se pokazalo kao akustički jako dobro za razliku od poliuretana koji prilično "umrtvljuje" drvo.
Nakon prvog sloja nitra gitara je brušena 400, 600, 800 a onda je usledila druga ruka.
Prednja strana:

Zadnja strana:

Naravno, to isto i sa vratom:


Sada sve ovo treba da dobro odstoji kako bi se nitro potpuno osušio a onda, naravno, brušenje pa finale akrilom.

Gledaću da za vreme sušenja završim sve što je potrebno od elektronike i sitnih estetskih stvarčica (poklopci, kapice...).
Polako ulazim u samu završnicu gradnje (mada i to nije brz proces).
Na dobro izbrušen nitro temelj naneo sam tri ruke akrila u tankom sloju.
Naravno pre svakog sloja je potrebno dobro sušenje, zatim ravnanje eventualnih nepravilnosti, tj.brušenje, pa tek onda ide novi sloj.
Inače, kako vreme nije bilo idealno za ovu vrstu radova morao sam da improvizujem jednu lampu koja će grejati gitaru i omogućiti da se sloj brže i ravnomernije suši.

Nakon tri sloja akrila (dvokomponentnog) ispalo je da sam "potrefio" sve parametre ove operacije pa mi se čini da neće biti potrebe za finalnim poliranjem jer je površina sada "kao staklo" (sjajna i ravna):


Sada sve to treba da se DOBRO osuši, a kad lak "legne" videću da li će biti potrebe za nekim intervencijama u smislu poliranja.
Na dobro izbrušen nitro temelj naneo sam tri ruke akrila u tankom sloju.
Naravno pre svakog sloja je potrebno dobro sušenje, zatim ravnanje eventualnih nepravilnosti, tj.brušenje, pa tek onda ide novi sloj.
Inače, kako vreme nije bilo idealno za ovu vrstu radova morao sam da improvizujem jednu lampu koja će grejati gitaru i omogućiti da se sloj brže i ravnomernije suši.

Nakon tri sloja akrila (dvokomponentnog) ispalo je da sam "potrefio" sve parametre ove operacije pa mi se čini da neće biti potrebe za finalnim poliranjem jer je površina sada "kao staklo" (sjajna i ravna):


Sada sve to treba da se DOBRO osuši, a kad lak "legne" videću da li će biti potrebe za nekim intervencijama u smislu poliranja.
-
- Posts: 58
- Joined: 24 Oct 2007, 21:58
- Location: Beograd, uzi centar i Zvezdara
Pre par dana sam gledao na RTV1 emisiju o jednom vojvođanskom graditelju violina i drugih akustičnih instrumenata (ova kulturna televizija inače prikazuje povremeno emisije o graditeljima i serviserima instrumenata) koji je rekao da je najveći problem sušenje laka. Kaže da se dobar instrument uništi lošim lakiranjem jer prethodni sloj nije dovoljno suv pa se nanosi sledeći i tako se događa da instrument godinama ne može da se osuši. Rekao je da je potrebno po 15 dana sušenja između slojeva.
Ono što mene zanima u ovom trenutku je da li ćeš praviti neki ili neke otvore tipa f ili slično?
Ono što mene zanima u ovom trenutku je da li ćeš praviti neki ili neke otvore tipa f ili slično?
@Sava
Što se tiče lakiranja, mislim da je to što si gledao potpuno tačno.
Ja sam ranije brzao prilikom lakiranja (tj.pratio sam uputstva na pakovanjima lakova) pa se dešavalo da se i posle nekoliko meseci blagim pritiskom ostavi otisak na površini.
Onda je sledilo razočarenje, pa bes, pa onda skidanje laka do drveta i ponavljanje celog postupka.
Istini za volju, ima puno loših lakova, ali, bez obzira na to, treba im dati dovoljno vremena da sa osuše.
To inače važi za tradicionalne postupke lakiranja (koji najmanje utiču na tonske karakteristike drveta). Gitare u masovnoj proizvodnji se lakiraju i suše za dva dana (tu se uglavnom koriste poliuretani ili drugi sintetički brzosušeći lakovi).
Inače, na ovoj gitari neće biti nikakvih otvora.
Nju sam predvideo isključivo za sviranje na struju (mada se pristojno čula prilikolm probe i na suvo, taman za vežbanje) i želim da izbegnem (tj.smanjim na najmanju moguću meru) mogućnost stvaranja mikrofonija i svih spoljnih (štetnih) uticaja.
Osim toga ovakav izgled mi je baš interesantan.
Inače, na sledećoj gitari (koja je u idejnom nastajanju) biće stilizovani otvor koji ću raditi duborezom i njime spojiti kanale u gitari.
Čekam jedino da vidim kako će zvučati ova kad bude potpuno gotova pa da neka iskustva i rešenja mogu da iskoristim.
To zbog toga što su ideje i teorija jedno ali praksa ponekad zna biti surova i sve to demantovati.
Ipak, nadam se najboljem
.
Što se tiče lakiranja, mislim da je to što si gledao potpuno tačno.
Ja sam ranije brzao prilikom lakiranja (tj.pratio sam uputstva na pakovanjima lakova) pa se dešavalo da se i posle nekoliko meseci blagim pritiskom ostavi otisak na površini.
Onda je sledilo razočarenje, pa bes, pa onda skidanje laka do drveta i ponavljanje celog postupka.
Istini za volju, ima puno loših lakova, ali, bez obzira na to, treba im dati dovoljno vremena da sa osuše.
To inače važi za tradicionalne postupke lakiranja (koji najmanje utiču na tonske karakteristike drveta). Gitare u masovnoj proizvodnji se lakiraju i suše za dva dana (tu se uglavnom koriste poliuretani ili drugi sintetički brzosušeći lakovi).
Inače, na ovoj gitari neće biti nikakvih otvora.
Nju sam predvideo isključivo za sviranje na struju (mada se pristojno čula prilikolm probe i na suvo, taman za vežbanje) i želim da izbegnem (tj.smanjim na najmanju moguću meru) mogućnost stvaranja mikrofonija i svih spoljnih (štetnih) uticaja.
Osim toga ovakav izgled mi je baš interesantan.
Inače, na sledećoj gitari (koja je u idejnom nastajanju) biće stilizovani otvor koji ću raditi duborezom i njime spojiti kanale u gitari.
Čekam jedino da vidim kako će zvučati ova kad bude potpuno gotova pa da neka iskustva i rešenja mogu da iskoristim.
To zbog toga što su ideje i teorija jedno ali praksa ponekad zna biti surova i sve to demantovati.
Ipak, nadam se najboljem

Sad sam se malo zbunio. Na nitro podlogu moze da ide akril? Nikad mi nije palo na pamet da to isprobam. Znam da nitro baza ne treba da se nanosi na bilo sta drugo osim na nitro bazu jer ce da "pojede" sve prethodne slojeve, ali nisam znao da je ova kombinacija moguca. Jos jednom da proverim - mislis na "onaj" akril, kod koga je moguce alat oprati vodom? Samo da znam da pricamo o istoj stvari. Svaki ozbiljniji pokusaj informisanja po ovom pitanju u prodavnicama boja i lakova uglavnom se zavrsio neuspesno, imam utisa da o nekim stvarima sada znam vise od ljudi koji rade tamo. Znam da je najbolje eksperimentisati, ali neke reakcije izmedju podloge i laka ne pokazu se tako brzo, pa ni to ne mora da bude pouzdan metod.
Molim te mi reci cime nanosis lak. Nadam se da cu sa prijateljem uskoro krenuti tvojim stopama, pa kako on ima daleko veci i bolji radni prostor, i ozbiljan kompresor sa dobrim setom "pistolja", razmisljao sam o prskanju. Sta ti mislis o tome?
Molim te mi reci cime nanosis lak. Nadam se da cu sa prijateljem uskoro krenuti tvojim stopama, pa kako on ima daleko veci i bolji radni prostor, i ozbiljan kompresor sa dobrim setom "pistolja", razmisljao sam o prskanju. Sta ti mislis o tome?
Dobro, za mene je onda to električna aktivno ozvučena gitara sa šupljim telom (hollowbody), a ne akustična.viden wrote:@Sava
Inače, na ovoj gitari neće biti nikakvih otvora.
Nju sam predvideo isključivo za sviranje na struju (mada se pristojno čula prilikolm probe i na suvo, taman za vežbanje) i želim da izbegnem (tj.smanjim na najmanju moguću meru) mogućnost stvaranja mikrofonija i svih spoljnih (štetnih) uticaja.
Ono što sam hteo je da te podsetim da je B.B.king na svom nekadašnjem 335 u f otvore gurao peškire kako bi smanjio mikrofoniju. Tako je i nastala njegova čuvena Lucille, jednostavno je napravljena verzija bez f otvora.
@ Kristijan
Na nitro temelj (osnovni premaz-u mom slučaju bezbojni) može da ide akrilni ili poliuretanski finiš ali nikako obrnuto-nitro na akril ili poliuretan jer nitro "jede" sve.
Ja uvek stavljam nitro temelj jer je to u stvari celuloza rastvorena u nitro rastvaraču. Kada rastvarač ispari ostaje celuloza koja popunjava pore drveta, a kako je celuloza njegov sastavni deo ovaj postupak najmanje unazađuje ton.
Poenta je da se nitro temelj DOBRO osuši (10-ak dana) i onda preko toga može ići bilo koji finiš.
Ako se npr. radi sa poliuretanom i stavi poli temelj onda će gitara biti potpuno obučena u plastiku i tu od "muzike" neće biti ništa.
Inače ovaj akril koji ja koristim nije na vodenoj bazi. Videni akrili ne mogu se nanositi kopresorom (stvaraju se brazde i neravnine sa mehurićima) a osim toga imaju manju otpornost na habanje.
Koristio sam dvokomponentni akrilni bezbojni lak (osnova+utvrđivač) i nanošen je kompresorom u tankom sloju.
Tri ruke laka sa brušenjem eventualnih nepravilnosti nakon sušenja svakog sloja.
A što se tiče radnji koje prodaju boje i lakove tu ćeš teško dobiti bilo kakvu korisnu informaciju. Jednostavno, većina prodavaca nije upoznata s robom koju prodaje ili svesno želi da proda *uda za bubrege.
Meni je čovek isto pakovanje najpre nudio kao nitro a nakon dva dana kao akrilnu podlogu. Da sam tražio poliester verovatno bi opet ponudio istu stvar
.
@Sava
Ma zovite je kako hoćete samo je nemojte razbiti
.
Šalu na stranu, to će i biti u suštini el.gitara (el.klasična) samo što će imati piezo pickup-ove i što sam zamislio da ton koji se čuje u pojačalu bude najsličniji akustičnom (hoću da ga uhvatim iznutra).
Pa sad, videćemo...
Na nitro temelj (osnovni premaz-u mom slučaju bezbojni) može da ide akrilni ili poliuretanski finiš ali nikako obrnuto-nitro na akril ili poliuretan jer nitro "jede" sve.
Ja uvek stavljam nitro temelj jer je to u stvari celuloza rastvorena u nitro rastvaraču. Kada rastvarač ispari ostaje celuloza koja popunjava pore drveta, a kako je celuloza njegov sastavni deo ovaj postupak najmanje unazađuje ton.
Poenta je da se nitro temelj DOBRO osuši (10-ak dana) i onda preko toga može ići bilo koji finiš.
Ako se npr. radi sa poliuretanom i stavi poli temelj onda će gitara biti potpuno obučena u plastiku i tu od "muzike" neće biti ništa.
Inače ovaj akril koji ja koristim nije na vodenoj bazi. Videni akrili ne mogu se nanositi kopresorom (stvaraju se brazde i neravnine sa mehurićima) a osim toga imaju manju otpornost na habanje.
Koristio sam dvokomponentni akrilni bezbojni lak (osnova+utvrđivač) i nanošen je kompresorom u tankom sloju.
Tri ruke laka sa brušenjem eventualnih nepravilnosti nakon sušenja svakog sloja.
A što se tiče radnji koje prodaju boje i lakove tu ćeš teško dobiti bilo kakvu korisnu informaciju. Jednostavno, većina prodavaca nije upoznata s robom koju prodaje ili svesno želi da proda *uda za bubrege.
Meni je čovek isto pakovanje najpre nudio kao nitro a nakon dva dana kao akrilnu podlogu. Da sam tražio poliester verovatno bi opet ponudio istu stvar

@Sava
Ma zovite je kako hoćete samo je nemojte razbiti

Šalu na stranu, to će i biti u suštini el.gitara (el.klasična) samo što će imati piezo pickup-ove i što sam zamislio da ton koji se čuje u pojačalu bude najsličniji akustičnom (hoću da ga uhvatim iznutra).
Pa sad, videćemo...
Ma nema problema samo pitaj a ja ću pomoći koliko mogu i znam.Kristijan wrote:Još bih te molio da mi kažeš na kojoj još bazi postoje akrilni lakovi ako nisu na vodenoj, i da mi kažeš čime od tog akrilnog laka čistiš prskalice? I neću više da smaram sa pitanjima, časna pionirska!
Akrilni lakovi su na akrilnoj bazi

Ono što mi zovemo "baza" je ustvari rastvarač u koji je rastvoren akril.
E, tu sad ima milion varijanti (mislim da ih čak ima i sa nitro rastvaračem).
Ja sam koristio neki holandski lak (MOTIP) uz koji je išao i poseban razređivač za njega (šta je po sastavu nisam provalio).
Inače u radnjama kod nas se obično prodaju i razređivači praktično u kompletu s lakom.
Lak sam "napravio" po uputstvu sa pakovanja (lak:utvrđivač=2:1) i sve to razredio pomenutim razređivačem 1:1 (to mi se pokazao kao najbolji odnos za pištolj jer volim da je ceo rastvor "vodenast" i tako lakše špricam).
Pištolj se kasnije može očistiti nitro razređivačem ili industrijskim acetonom.
Inače, isprobao sam i akril na vodenoj bazi (neki grčki) ali nisam bio zadovoljan.
Jedina prednost mu je što je potpuno bez mirisa i neotrovan ali bojenje četkom, pa brušenje...
Na kraju je ispao jako neotporan na ogrebotine.
Ja sam ove akrilne na vodenoj bazi koristio za sasvim druge namene, pre svega za nameštaj koji ide kod dece u sobu. Nisam koristio pištolj, ni četku, nego valjke od mikrofibera, i kada se nanosi tanak sloj, i još ako se vodi računa da se svaki sloj nanosi unakrsno u odnosu na prethodni, i uz poliranje između nanošenja slojeva, to je davalo neverovatne rezultate. Nije kao ogledalo, ali je veoma, veoma dobro. Akrilne boje koje koriste slikari takođe se mogu razrediti vodom, zbog neotrovnosti su mojoj ženi preporučili da u trudnoći ne slika uljem, nego da koristi ove boje. Zato te i pitam kakav to drugi rastvarač za njih postoji.
Što se tiče nitro laka, i njega sam koristio dosta, ali sam na jednom stolu primetio da su se tokom prvog leta, na mestima gde naslanjam ruke dok radim, pojavile neke mutne fleke, kao da je lak malo pobeleo. Predpostavljam da bi se i sa gitarom slično desilo, jedan restaurator mi je reko da nitro lak ima lepe osobine, ali da u dodiru sa vlagom ume da dobije te mlečne fleke.
Meni treba nešto vrlo postojano, budući da je moj prijatelj bajker, plan je da i rezervoar njegovog motora i gitaru ja oslikam air brushom u što sličnijem fazonu. Da ne bih svake 2 godine ponavljao postupak, voleo bih da je što trajnije.
Što se tiče nitro laka, i njega sam koristio dosta, ali sam na jednom stolu primetio da su se tokom prvog leta, na mestima gde naslanjam ruke dok radim, pojavile neke mutne fleke, kao da je lak malo pobeleo. Predpostavljam da bi se i sa gitarom slično desilo, jedan restaurator mi je reko da nitro lak ima lepe osobine, ali da u dodiru sa vlagom ume da dobije te mlečne fleke.
Meni treba nešto vrlo postojano, budući da je moj prijatelj bajker, plan je da i rezervoar njegovog motora i gitaru ja oslikam air brushom u što sličnijem fazonu. Da ne bih svake 2 godine ponavljao postupak, voleo bih da je što trajnije.
Nitro lak uglavnom pobeli ako se nanosi kada je vlažnost vazduha velika (kažu da treba biti ispod 65%). Ako je suv vlaga mu neće smetati, ali ako je bilo vlage u procesu nanošenja često ume da se kasnije zamuti.
Uopšte za nitro finiš treba ispoštovati najstrožije uslove koji se tiču vlažnosti i temperature (18-20 stepeni) inače nastaju bele fleke i sl.
Naravno, dobra maska se podrazumeva (nikako papirnata) jer je jako otrovan.
Ako ti je potrebna postojanost onda su tu poliuretani bez konkurencije.
Dobro nanešen i kvalitetan poliuretan se ne može ni nožem ogrebati.
Za akrile na bazi vode, kažem, jedino je dobro to što su neotrovni (može se lakirati u spavaćoj sobi i spavati pored gitare koja se suši).
Moje iskustvo s njima je da je vrlo lako ogrebati ih ali ono što mi je najviše smetalo je to da tonski "zamuti" drvo.
Možda je to do laka jer ih zaista ima mnogo i različitog kvaliteta pa se ne može generalizovati.
Uopšte za nitro finiš treba ispoštovati najstrožije uslove koji se tiču vlažnosti i temperature (18-20 stepeni) inače nastaju bele fleke i sl.
Naravno, dobra maska se podrazumeva (nikako papirnata) jer je jako otrovan.
Ako ti je potrebna postojanost onda su tu poliuretani bez konkurencije.
Dobro nanešen i kvalitetan poliuretan se ne može ni nožem ogrebati.
Za akrile na bazi vode, kažem, jedino je dobro to što su neotrovni (može se lakirati u spavaćoj sobi i spavati pored gitare koja se suši).
Moje iskustvo s njima je da je vrlo lako ogrebati ih ali ono što mi je najviše smetalo je to da tonski "zamuti" drvo.
Možda je to do laka jer ih zaista ima mnogo i različitog kvaliteta pa se ne može generalizovati.
Dok čekam da se lak dobro osuši ugrabio sam malo vremena da poradim na ozvuci.
Kao što sam već ranije pisao ideja je da ozvučim celu gitaru, tj.montiram piezo senzore i u kobilicu i u kanale.
Ovakve stvarčice idu u akustične kanale, a ujedno, to je i osnovna "gradivna jedinica" za pickup u kobilici:

Pickup u kobilici se sastoji od šest piezo elemenata (za svaku žicu) koje sam postavio na jedan nosač radi lakše ugradnje:

Kao što sam već ranije pisao ideja je da ozvučim celu gitaru, tj.montiram piezo senzore i u kobilicu i u kanale.
Ovakve stvarčice idu u akustične kanale, a ujedno, to je i osnovna "gradivna jedinica" za pickup u kobilici:

Pickup u kobilici se sastoji od šest piezo elemenata (za svaku žicu) koje sam postavio na jedan nosač radi lakše ugradnje:

Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest