1) jednostavno za izradu (većina delova nabavljiva kod nas, "samo-biasovanje" odnosno "katodni bias", dizajn bez previše opcija)
2) jednostavno za održavanje (silikonsko ispravljanje, jedna ili dve izlazne lampe)
3) dobro dokumentovan projekat (ne upuštajte se u izradu nečeg samo prema šemi).
Dobro dokumentovan projekat uključuje:
a) detaljnu, više puta proveravanu i ispravljanu šemu, po mogućnosti crtanu u kompjuteru (to pokazuje da je u nju uložen trud)
b) detaljan, više puta proveravan layout, sa jasno označenim rasporedom komponenata i kompletnim ožičenjem
c) tabelu voltaža (voltage chart), koja pomaže kod otklanjanja problema
d) listu potrebnog materijala (bill of materials)
e) projekat šasije (po mogućnosti tehnički crtež) i eventualni projekat "drvenarije" (kabineta i glave)
f) proračun mrežnog, izlaznog trafoa i prigušnice
g) forum koji pruža podršku samograditeljima oko pitanja koja iskrsavaju (zamena komponenata, eventualne modifikacije, pomoć u nalaženju problema).
Dobro dokumentovan projekat je u isto vreme i detaljno proveren projekat, napravljen barem više desetina puta i proveren sa barem desetak strana. Ništa ne može da vam garantuje da nećete naići na probleme, ali najbliže "projektu koji se sam pravi" je dobro dokumentovan projekat.
Preporučeni projekti bi bili:
- http://www.ax84.com/ - sva pojačala na tom sajtu / forumu su detaljno proverena & optimizovana za izradu, a online podrška je odlična
- http://18watt.com/ - pomalo "zatvoreno" društvance, ali znaju znanje i hoće da pomognu
- http://ampgarage.com/forum/ - sajt posvećen klonovima složenijih pojačala, ali dokumentacija je izvanredna
- http://www.trinityamps.com/phpbb/index.php - forum koji vodi TrinityAmps kompanija sa kojeg je preuzeta dokumentacija za Matchless Lightning (Trinity 15), na kojem možete naći još par odlično dokumentovanih projekata (Matchless DC-30, mini-Hiwatt, itd.)
Zašto Matchless Lightning, kada u svetlu gore navedenog nije idealan (lampa-ispravljačica)? Samo zato što je kolega Sava već počeo ovaj projekat, pa sam nastavio gde je on stao.
Potrebne komponente & alat: s obzirom da živimo gde živimo, najvažnija alatka je malo parče plastike na kojem piše "VISA". Ako ga nemate, ne gradite dok niste sasvim sigurni da ćete naći sve "deficitarne" komponente: podnožja za lampe, eyelete / turrete, i sve one eventualne lepe stvari o kojima sanjate a kojih (naravno!) nema kod nas.
Vitroplast / pertinaks: nekaširani vitroplast / pertinaks možete da potražite u firmi "Astaco" (Dunavska 25, proguglajte) ili u "Termoplastu" (http://www.termoplast.rs). Nema smisla kupovati kaširani vitroplast a zatim sa njega skidati bakar - onaj koji prodaje "MikroPrinc" itd. nije dovoljno debeo.
Turreti ili eyeleti? Eyeleti su daleko jeftiniji, mogu da se postave špic-markerom i - najvažnije - eyeleti mogu da "nose" visokovoltažne kondenzatore predviđene za PCB montažu koji kod nas jedini i mogu da se nađu u svako doba dana i noći.
Poručivanje eyeleta: http://www.hoffmanamps.com/MyStore/perl ... =340624266. HoffmanAmps nudi dve vrste: "tall eyelets" se koriste za 3mm vitroplast, a "short eyelets" se koriste za 2mm vitroplast. Burgija kojom se buše rupe na vitroplastu treba da bude prečnika 3,2mm.
Da li je moguće da u Srbiji nema eyeleta? Ima ih, ali ne zovu se eyeleti nego nitne, i možete da ih kupite bilo gde (Balkanska, recimo). Problem? Široke su 4mm (preširoko za lemljenje) i obojene su (crno, bež, zlatno...) tako da na njih ne može da se lemi. Ako neko sazna koja fabrika proizvodi te nitne (odnosno gde mogu da se kupe neobojene), neka javi!
Alat za postavljanje nitni: u Woby House možete da kupite 4-5 vrsta klešta za nitne (klešta za nitne nisu isto što i klešta za pop-nitne!) ali počinju od četiri milimetra i ne mogu da postave eyelete sa HoffmanAmps (kupio, probao, ustanovio da sam opet bacio pare). Umesto toga nađite ovo:

Gumeni čekić i špic, kupljeni na 50 metara od moje kuće, u lokalnoj prodavnici alata. Nisu najelegantnije rešenje - Keystone staking tool radi mnogo bolje, ali košta 500 dolara - no efikasno obavljaju posao.
Pre nego krenete da postavljate nitne, postavite elemente na vitroplast i označite gde koji dolazi (napravite layout). Tako ćete biti sigurni da su delovi nabavljivi kod nas uklopivi u vaš dizajn i nećete iseći premalu pločicu.




Pločice posle markiranja i posle postavljanja nitni. Marker se, naravno, mrlja, ali ionako ćete pločicu prebrisati pre lemljenja.
Izbor delova: Što se otpornika tiče, možete da se držite jednovatnih ugljenofilmskih od početka do kraja preampa (koristite dvovatne u naponskoj sekciji i na podnožjima lampi) i nećete pogrešiti. To je ujedno i sve što ćete naći kod nas bez većih problema... Preporučujem čika Gaju iz "Silkena" za početak.
Kondenzatori - WIMA FKP-1 su dobar izbor po više pitanja:
a) Jedini visokovoltažni polipropileni koje možete lako naći u Srbiji
b) Veliki su i lako ih je montirati na eyelete
c) Dobro sviraju (konsultujte http://www.diyaudio.com/forums/ za više detalja)
d) Koriste se u vrlo skupim gitarskim pojačalima - Diezel Herbert je dobar primer.
Mrežni trafo: u interesu cene, odabrao sam "Trafomaticov" torus (isto kao i SSMC u svom klonu Hiwatta DR103). Dva primara (220V, 230V), slepi navoj (oklapa trafo i smanjuje mu šum), tri sekundara (280V, 5V, 6,3V) = nešto iznad 25 evra. To vam je to što se cene tiče - jeftinije od toga može samo polovno, mislim. Zašto "Trafomatic" a ne, recimo, "Trafco"? Po mom mišljenju (gledao sam i jedne i druge) "Trafomatic" ih bolje pravi (ozbiljnija izolacija & izrada).
Prigušnica & izlazni trafo: Hillybilly. Ostale opcije se svode na "neko mi je rekao da negde postoji neko..." za šta zaista nemam vremena: čak i da nađem tog "nekog", "negde", zna li taj znanje? Za Hillybillyja znam da trafoe mota, što se kaže, svaki-dan-ceo-dan, i da su mušterije (uključujući i mene) prezadovoljne. "Trafomatic" ima svoju seriju izlaznih torusa za lampaše (duplo "C" jezgro), ali su preskupi & namenjeni HiFiju.
Za ovaj projekat je, radi što veće uštede, korišćena stara "Iskrina" prigušnica - Hillybillyjev je samo izlazni trafo:








Ne zaboravite na uvodnike za kabl!
Šasija: ako je tražite samo kao "kocku" koju ćete vi kasnije bušiti, možete da prođete odlično kod Voje "LimArt"-a (15 evra ili tako nešto). Ako hoćete da je dobijete u "ključ u ruke" obliku (sve rupe izbušene), nisam našao ništa ispod 50 evra. Voju toplo preporučujem. Ultrajeftina opcija - nađite u komšiluku nekog majstora za oluke i objasnite mu šta vam treba.
Materijal za izradu šasije: aluminijum je najbolji (fizički je vrlo lak, ne korodira, lako se obrađuje, odlično hladi, "brzo" provodi struju, ne remeti magnetno polje trafoa) ali je i najskuplji i ne može da se vari. Umesto varenja, šasija se spaja zakivcima:

Bušenje rupa za podnožja lampi: u interesu uštede 4000 dinara koliko košta "jelkica", komšija mi je rupe izbušio frezom (za drvo). Užasno neelegantno rešenje, pritom izvodljivo samo na aluminijumu:


Ne zaboravite da ćete šasiju od lima morati plastificirati zbog korozije (ako vam je Voja ne plastificira, pravac "Kecman i sinovi", Vojvode Stepe 335, oni zaista odmašćuju materijal pre plastifikacije).
Elektroliti: u "Kelcu" (bivšem Radio-Klubu) imate aksijalne "Soli" elektrolite u vrednostima do 22uF pri voltaži od 450V - veće vrednosti ćete morati da dobijate "uparivanjem" (paralelnim vezivanjem). Nemojte koristiti radijalne elektrolite ako baš ne morate. Ili ćete ih montirati potpuno pogrešno (nedajbože stojeći!) ili će vam layout biti užasno nezgodan. "Soli" dolaze iz Fulltronic Component Co. (http://www.fulltronic.com.hk), hongkonške kompanije koja je počela 1984. u Tajvanu. Niko ih ne kritikuje, barem za sada... Za originalne Lightninge se takođe ne koristi nikakva egzotika: Xicon za 33uF i Samwha za 22uF.
Signalna svetiljka: idite na signalne sijalice koje se kače direktno na mrežu. Potrošio sam nedelje jureći "bayonet bulbs" i "pilot lights" po beogradskim prodavnicama i buvljacima, da bih na kraju odustao i izabrao zelenu "kockicu" iz KelCa:

Potenciometri: pitajte u "Akustici" (Dr. Aleksandra Kostića 1) šta ima od "Iskrinih" dvadesetčetvoromilimetarskih, ili idite direktno na metalne "Pihere" odnosno velike "Radiohme". Ništa drugo mi trenutno ne pada na pamet. U "Akustici" možete da se raspitate i za podnožja za lampe, ali izbor je veoma sužen (držača za lampe nema). Tu vam je najbolje da se obratite Hillybillyju.
Prekidači: ne uzimajte kineske!
Kabl ili euro-utičnica? Ako možete da isečete otvor u obliku kocke, možda je bolje da radite sa euro-utičnicom. Dobar trožilni kabl (3 x 1,5 odnosno "tri puta kvadrat i po") od tri metra košta oko 500 dinara, a euro-utičnica košta 50tak dinara. Pritom svako od nas kod kuće ima barem par kablova za euro-utičnice viška, pošto dolaze uz sve vrste kompjuterske opreme.

Par slika ovog Lightninga. Sava je naručio preusku šasiju, ali je sve, hvala Bogu, stalo:










Montaža kondenzatora na potenciometre: osigurajte ih dvostrukom lepljivom trakom koja se koristi za lajsne na bokovima automobila. Traka dizajnirana da drži komad plastike dok auto juri "dvesta na sat u krivinu" odlično drži i kondenzatore... Istom trakom izlepite donje strane elektrolita - za takve se svrhe obično preporučuje "hot glue" (pištolj za lepak), ali on prosto ne hvata tako dobro kao ova traka. Pazite na izolaciju, tj. izolujte sve što možete, termo-bužir je mnogo dobra stvar.
To je to, za sada. Coming up next: kućište & konačno sklapanje.